Publicerad den 1 kommentar

Fem tecken på överstimulering

Poster Neurodivergent

Mönster och förändring
Det är inte förrän alldeles nyligen som jag insett att jag väldigt lätt blir överstimulerad. Innan jag fick min diagnos förstod jag inte varför det blev som det blev, men efter att jag fick min diagnos kan jag tydligt se ett mönster i mitt liv där överstimulering resulterade i att jag sa upp mig från jobbet, flyttade från a till b eller gjorde andra drastiska förändringar i mitt liv när jag blivit överstimulerad och trott att det är en förändring som behövs.

Autopilot
Det är min autopilots svar när saker blir för mycket i mitt liv, att accelerera. Först nu förstår jag att det beror på att överstimulering gör min hjärna så stressad att jag är i fight or flight-läge och inte kan tänka klart. Det är svårare för mig att försöka slappna av och göra saker som grundar mig än att köra på även om det förstnämnda är det jag behöver mest.

Fem tecken på att jag är överstimulerad

*Jag blir irriterad, på allt och alla.
*Jag gör saker lite på måfå här och där men får ingenting gjort på riktigt. 
*Jag ångestscrollar på telefonen, bläddrar på instagram helt planlöst eller söker på diverse saker på googel
*Spända käkar, nävar och nacke
*Har svårt att finna glädje och mening i det jag gör

När händer det här?
Det här varierar från dag till dag och från situation till situation. Om jag tillexempel har städat eller gjort mycket i hemmet och sedan även varit social samma dag så har jag tömt mina resurser för den dagen, om jag då inte vilar nästa dag blir jag lätt överstimulerad. Om jag gör lite för mycket några dagar i rad så blir jag ofta tillslut överstimulerad och om jag då inte bryter det utan kör på ändå så resulterar det ofta i autistic burnout.

Varför är det vanligt att autister blir överstimulerade?
Det beror på att autistiska hjärnor är utformade på ett lite annorlunda vis än neurotypikers hjärnor. Det gör att sinnes och känslointryck kan vara svårare att bearbeta. Det i sin tur beror på att autistiska hjärnor saker det filter som neurotypiska hjärnor har. Man kan likna det vid en storm som bara drar in in. Neurotypiker har då en skyddsmur mot den där stormen, medan vindarna får härja fritt hos en autistisk person. Det är då inte så konstigt att en autist blir överstimulerad då och då. Det tar helt enkelt längre tid för en autistisk hjärna att processa både intryck och känslor, och trycker man in för mycket blir det stopp.

Förebygga överstimulering
För min del är rutiner det viktigaste av allt. Men det är också det svåraste eftersom jag har extremt svårt att hålla mig till rutiner. Rutiner gör det mindre sannolikt att jag gör för mycket, och det håller mig på banan. Jag märker också om jag inte orkar hålla mina rutiner att det kanske kan bero på att jag är överstimulerad och behöver bryta det eftersom min hjärna lätt går i spinn annars  och då är överstimulering ett faktum.
Det som fungerar bäst förutom rutiner är att grunda mig. Det finns olika strategier för det och det som jag tillämpar mest är att umgås med min hund, antingen ligga nära och klappa henne, vara ute i skogen med henne, gärna bara sitta på en stubbe och vara och andas, eller yoga och meditationsövningar. Tyngdtäcke fungerar bra för mig att komma ner i kroppen också. 

Autistisk burnout
När jag inte lyckas dra i handbromsen och överstimuleringen går för långt eller har pågått i flera dagar hamnar jag lätt i utmattning. Så kallad autistisk burnout. Då är det inte mycket annat än vila och sova som hjälper mig. Jag jobbar fortfarande på att försöka hantera mitt liv så att jag inte ska hamna där, men än så länge har jag inte lyckats. Tyvärr händer det fortfarande då och då och det viktigaste för mig då är att inte straffa mig själv genom att tänka elaka tankar om mig själv för att jag har hamnat där igen. 

Blir du lätt överstimulerad?
Skriv gärna en kommentar och berätta om hur det är för dig? Och har du några tips för att förebygga eller något som hjäper dig när du väl blivit överstimulerad? Bilden till det här inlägget finns att köpa som poster i webbutiken. Kika gärna  in där om du inte redan har gjort det. https://omaskerad.se/butik/

1 reaktion på “Fem tecken på överstimulering

  1. I need to to thank you for this good read!! I definitely loved every little bit of it. I have you book-marked to look at new things you postÖ

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.